hesterbest

Alla inlägg under november 2011

Av sofie julia - 30 november 2011 20:46

hihi nu har jag komit hem från ridningen.

jag fick inte zulu :( utan en ny häst som precis har kommit till MCR hon hette butter asså smör på engelska ;)


de var bara en innan mig som hade ridit henne så jag visste liksom ingenting om henne.

började med att hon ville inte bli kratsad under hovarna så de fick vi skita i :S

sen ville hon inte stå stilla och bets hela tiden :S


sen när jag kom upp på henne så var hon riktigt jobbig han var spänd och ville inte gå ut på spåret så jimmy (min ridlärare)

sa att jag skulle slappna av och inte dra i tyglarna och då blev hon fkatiskt lungare men gick ju typ med mulen i den hästen framför hennes rumpa haha ne men jag fick gå efter snälla hästar så dom brydde sig inte :)


men iallafall när jag kom upp i trav kunde jag ju inte ha långa tyglar så hon var jäkligt spänd och ville inte gå så som jag styrde hon hade nån konstig trav så de va skit svårt att rida lätt :(

men de fick gå ändå.

sen skulle vi hoppa. och jag fick börja...  första gången sprang hon åt sidan men de var faktiskt jag som inte styrde ordentligt. sen andra gången gick de lite bättre :) fast hon tog sjukt höga skutt haha

men när vi hade bytat varv och skulle hoppa igen så stannade hon effter bommen som låg framför hindret men sen går hon lite åt sidan och hoppar på de höga XD och jag som inte var berädd tappar stigbyglarna och hjälmen hamnar på sne haha ne men va skiiit nära på att trilla av sen fick jag komma igen. och då vägrade hon först men hoppade ändå fast att hon hade stannat haha ne men jag hade iallafall kvar stigbyglarna :D


ne men sen travade o skrittade vi av. och sen när hon var i boxen så bara för hon var så svettig ( hon är en islands häst så hon har mycket päls) så lägger hon sig ner o rullar men naaaw va söt hon va <33


haha okej hon liknar en ren elr en åsna så hon är inte så söt men när hon rullade så så var hon ;)

aja de va de en svår häst elr kanske lite stressad var hon men de gick väl ändå ganska bra ;)


tog bilder men årkar inte ladda upp på datan nu så ni får dom jag kunde ta nån annan gång ;)

//julia


Av sofie julia - 30 november 2011 20:15

 


Hade inget att göra så jag ritade en fin bild från ridpasset igår'!


Börja att skritta, skritta som runt pallen så som det är ritat sedan på kortsidan flyttar du ut bakdelen och sväger in huvudet. När du sedan kommer ut på långsidan igen gör du öppna alltså ta in frambenen lite och svänger då in huvudet också. Sedan när du kommer till bommarna svänger du runt dem och ställer rätt, som serpentinbågar.

Det lösgör hästen och när du gjort det lite i skritt kan du börja göra det i trav! :)

Och nä jag är inte expert och suger på att berätta sånt här haha.

/Sofie

Av sofie julia - 30 november 2011 17:30

http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Test-matvanekollen/


En bra sida där du kan se vad du äter.


Fan vad träningsaktig jag var idag då.... Haha ;).

Nu ska jag inte skriva mer om träning eller sånt skit :)..


/Sofie

Av sofie julia - 30 november 2011 16:00

God eftermiddag!

Träningen  blev ändrad..

Eftersom det började regna när jag tänkte dra ut.

Körde Zumba i ca 30 min, jobbigt!

Sedan gjorde jag lite situps och använde hantlar lite.


Men frågan är nu ska jag dra ut och jogga eller vänta på mamma och ta en powerwalks runda eller ska jag göra det själv? Hmmm nu blev det svårt...

Det lockar inte att gå ut för något öre men endå känner jag att jag behöver!

Nu tänker jag börja satsa ;)..


Tror jag väntar lite, vilar upp mig så får jag bestäma mig lite senare.

Nu SKA jag göra det! haha...


Det är den bästa! 10 min och är väldigt bra.


Denna är 5 min, uppvärmning kanske? ;)


Jag tycker han är väldigt bra eftersom han förklarar lite hur man ska göra och tar det lite lungt, dem andra bara kör och snabbt går det också, man hinner ju inte med! ;).


/Sofie

Av sofie julia - 30 november 2011 15:30

Jag hissar jul hästar! Så extremt gulligt :)


   

Så länge hästen gillar det! :)


Bilder lånade från google och horze!


Brukar ni julpynta i stallet/ på hästarna?

 

/sofie

Av sofie julia - 30 november 2011 15:18

hej hej!

nu e jag hemma från skolan :)

ska väl snart fixa lite läxa :S sen ska jag riiiidddaaaa :D yaay :)


antagligen blir de zulu idag igen. som jag hadde förra gången :)

just jag har nog inte berättat om förra gången :P


aja vi övade på bommar och svänga men bara i trav o skritt så ingen galopp i onsdags men zulu var jätte duktig och om jag får han idag så blir de nog lite gallop också :)

men han är en gammal galopp häst så de ska nog gå bra :)


men aa somsagt jag får se om jag får han tror de om dom inte ha bytat av nån anledning.

        

söööta zulu han är en D-ponny tror jag och han har sånt gulligt mini huvud o sen stor kropp ne men han e skiiiit sööt<333

//julia<3

Av sofie julia - 30 november 2011 13:47

Hejsan :).

Om vi börjar med ridningen igår.

Hade Nema, började med olika övningae för att hästarna skulle sänka sig och det gick bra!

Efter ett tag började vi galoppera på galopp bommar, Nema har en tendens att över-hetta vid bommar osv men det gick endå bra igår. Höll ett bra tempo (lite snabbt, men vafan ;)) Och hon var duktig.

Så passet gick väldigt bra! :)).


Idag fick vi som hade tyska sluta tidigare eftersom vi inte hade någon vikare som kunnde komma, helt ok!

Slutade vid 12 och har sen dess bara chillat och ätit och lite sånt.

Nu hade jag tänkt att dra ut och springa, om jag inte gör det borde jag ta livet eftersom alla får slå mig imorgon då..


Har inte mycket mer att skriva om men vi hörs senare! :)

 


/Sofie

Av sofie julia - 29 november 2011 20:28

hej hej!

sorry att jag gör detta inlägget lite sen men bättre sent än aldrig :D


här kommer bilder på de jag köpte när jag var på mobilia :)

   

jackan köppte jag på stadium :) vet lite stor men de e ändå en XXS men jaja

halsduken köppte jag på lindex :)

   

ringarna köppte jag också på lindex de syns inte men de står harm*ny,trust,l*ve

där de e sånna här* ska de va en diamant ;)

 

sen köppte jag ett nytt puder på kicks men såklart glömde jag de e i mormors väska så jag får klara mig med mitt gammla sålänge -.-


aa de va de ;) <3


och dagens outfit idag är

 

jeans :gina

tröja: JC

halsduk: lindex


(anledning till att jag håller för huvet e för att jag e osminkad xD )

 

herregud en osminkad julia :OOOO
hahha ne skojja inte så stor skillnad mer än att jag ser blek o trött ut :(

aja puss hej

//julia<3


Skapa flashcards